Positief en negatief - Reisverslag uit Mulund, India van vechtdalcollegeommennaarindia - WaarBenJij.nu Positief en negatief - Reisverslag uit Mulund, India van vechtdalcollegeommennaarindia - WaarBenJij.nu

Positief en negatief

Door: Christel de Graaf, Sander Grootemarsink

29 Januari 2014 | India, Mulund

Hallo allemaal,

We hebben er nu 4 dagen op zitten en hebben heel wat meegemaakt, vreugde en verdriet. Vreugde over de (deels) mooie cultuur, gastvrijheid, de gezelligheid in onze groep en ook de busreizen, alhoewel ze soms erg lang duren, is het erg leuk wanneer, vooral de Indiërs, helemaal losgaan op de muziek.

Maar natuurlijk is het in Mumbai niet alleen "friede freude Eierkuchen." Vandaag hebben we verschillende vestigingen van de school bezocht. Op de reis naar de 3e school reden we dwars door een sloppenwijk, waarop een aantal van de Indiërs riep:"Close the curtains! Close the curtains!" Ze beweerden dat we achtervolgd werden... Direct daarna kwamen we aan bij de school, waar we 'respectvol' werden ontvangen. Maar voor ons was het toch wat minder om jongens en meisjes met een geweer zien te marcheren. Dat werd een aantal van ons te veel; het kwam op de meesten van ons over als een soort kindsoldaten. We dachten dat het zou blijven bij een ontvangst, maar ook het sportevenement werd er volop gemarcheerd in de brandende zon, daarbij vielen 2 kinderen flauw.

De Indiërs waren er daarentegen wel enthousiast over. Zij zien het als een ode aan het leger die het land voor hun verdedigen, een nobele daad natuurlijk. Ze zien het als samen werken en gelijkheid.

Dit verschil van cultuur achter ons latende gingen we kijken naar de sporters. Er waren gymnasten die om een paal heen kunstjes deden, zeer indrukwekkend hoe sterk ze zijn. Later mochten we zelf een wedstrijd doen: Zo langzaam mogelijk fietsen zonder van je fiets te vallen, dit was voor de meisjes en Maaike won, Annieke werd 2e en esmee 3e. De jongens moesten zo snel mogelijk en Robert-Jan en Marco vielen na 5 meter. Jesse werd eerste, meneer Matteman werd 2e en frank werd 3e . Dit was heel leuk.

Groetjes Christel de Graaf, Sander Grootemarsink en de rest.

We hebben een aantal maanden moeten wachten, maar het is bijna zover, 25 januari gaan we naar India! 's Ochtends om 3 uur rijden we richting Schiphol om vervolgens in het vliegtuig naar India te stappen. Daar zullen we bij onze gasten verblijven, die bij ons in mei een week hebben gelogeerd. Wat we daar gaan doen is ook voor ons nog een verrassing. Via deze blog proberen we jullie op de hoogte te houden van wat we daar allemaal zullen beleven. Wij hebben er veel zin in, jullie horen snel van ons! Amber, Christel, Esmee, Frank, Jesse, Mirjam, Sander, Anouk, Robert-Jan, Annieke, Maaike en Paul

Actief sinds 15 Jan. 2014